L’ús intensiu de la veu és un dels factors de risc per la salut laboral en aquells professionals que tenen la seva veu com a eina de treball. Va apareixent tensió al coll i a la musculatura pròxima; costa més de sortir la veu; sensació de cansament i fatiga; dolor a la zona cervical i mal de cap.

Hi ha alguns consells que els podem fer de forma ràpida i ens poden ajudar :
Relaxar la musculatura de sota la barbeta fent massatge amb petites pressions amb el dit polze o moviments circulars. Fer badalls. Fer escalfament de la veu, sobretot quan hem de parlar una estona seguida. Per exemple, amb sirenes amb el so RRRRRR. Seguit; començant més greu i pujar cap a l’agut; baixar de l’agut al greu; jugant a fer canvis de to. I planificar l’activitat vocal amb espais de descans de veu.

Pel que fa a normes més generals, Josep Maria Vila-Rovira, professor de Logopèdia de la Universitat Ramon Llull, ens dona 12 pautes o consells de salut general i vocal. (Extret d’una conferència a la càtedra MAZ sobre Alteracions vocals en professionals de la veu. Detecció i prevenció.)

  • Cuidar la salut física
  • Respectar el temps de descans
  • “Fugir” del tabac
  • Cuidar el sistema respiratori
  • Menjar bé i digerir millor
  • Mantenir un bon nivell d’hidratació
  • Cuidar la salut emocional
  • Millorar o cuidar l’ambient laboral
  • Planificar las activitats vocals
  • No lluitar contra el soroll
  • Evitar el crit
  • Cantar