La nostra companya logopeda Teresa Rosell, ha redactat uns quants consells de veu per aquests dies, ja que és probable que la nostra comunicació hagi canviat. 

MANTENIMENT DE LA VEU PER AQUESTS DIES DE CONFINAMENT

Amb el confinament a casa ens trobem amb situacions d’ús de la veu molt diferents de les que teníem amb anterioritat. Podem trobar millores perquè hem disminuït el volum en la veu si abans parlàvem en espais grans. O més cansament perquè l’estem utilitzant més.

Fem més ús del telèfon i vídeo reunions. Ja sabíem que el telèfon ens cansava més la veu si l’utilitzàvem una estona llarga. Ara, amb les vídeo trucades ens trobem que les converses es trepitgen, el temps de retorn varia, les pauses i espais de temps entre emissor i receptor són més forçades, perdem part dels elements gestuals i d’entonació. NO ÉS LA MATEIXA COMUNICACIÓ del cara a cara.
La postura estarà condicionada pels aparells i ens serà més difícil mantenir-ne una de bona.

Estarem més rígids i amb menys moviment corporal. Crearem més tensió a cervicals i a la gola i a tot el cos en general.
Perdem la visió de la projecció de la veu perquè tenim la pantalla a davant. O perquè no veiem la persona en el cas del telèfon. La situació comunicativa és diferent de la presencial. I la qualitat del canal comunicatiu també.

Podem trobar que tenim pocs moments de descans de veu perquè estem junts més gent a casa i junts tota l’estona o moltes estones. Perdem espai personal.

O podem trobar que quasi no parlem per diverses raons, una d’elles, perquè vivim sols i parlem poc amb gent.

RECOMANACIONS I/O CONSELLS
A part dels coneguts de beure aigua, descansar la veu, cuidar el cos…
Si estem molta estona asseguts davant la pantalla fer petits moviments per no mantenir tanta estona el cos rígid. Utilitzar els auriculars ens ajudarà una mica a no estar tant pendents del micro i el so. Quan acabem, aixecar-nos, moure una mica el cos, fer algun estirament i badalls.
Fer més exercicis de coll i espatlles, que són zones molt pròximes a la laringe i cordes vocals.
Fer massatges a la zona de la gola, coll i laríngia. Els badalls també ens ajuden en aquesta àrea.
Podem fer també llambrots sense so.
La veu parlada cansa. Estem utilitzant pocs tons, tot i fer melodia, i ens cansa més el coll. Això fatiga la musculatura de la gola, coll i cordes vocals. Fer descans de veu. Fer algunes escales musicals o sirenes o tan sols cantussejar una mica per mobilitzar de forma diferent les cordes vocals.

EXERCICIS COM:
Sirenes pujant i baixant (de greu a agud i al revés): SUUUUUUUUU, LLAMBROTS, RRRRRRR….
Massatges: SOTA BARBETA, CARA, CLATELL
Cantar de tant en tant si estem moltes hores sense parlar amb ningú.

Aquí teniu alguns vídeos.
Seguir-los ens pot ajudar i ser més entretingut.

Educa amb l’art. Respiració, relaxació i vocalitzacions.
Mariona Segarra i Daniel Morales:

Educa amb l’art. Escalfament del cos i la veu.
Musica coral. Pep Prats:

Educa amb l’art. Preparar la cançó MAKETU.
Mariona Segarra: