Planificar amb anterioritat els àpats que farem durant la setmana, és un dels punts claus per mantenir una alimentació saludable, alhora que ens permet estalviar temps i ajustar-nos al pressupost. Deixar-nos portar per la improvisació ens pot conduir a àpats desequilibrats. L’organització dels àpats la podem fer a través de menús diaris o setmanals, segons la freqüència de les compres.

Segons les recomanacions de la guia de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (Recomanacions dietètiques saludables i sostenibles), per elaborar el menú setmanal caldria distribuir els diferents grups d’aliments amb les freqüències recomanades per assegurar una alimentació suficient i equilibrada.

– Almenys 2 racions al dia de verdures
– Almenys 3 racions al dia de fruita
– Cereals, millor integrals, entre 3 i 6 racions al dia (segons estil de vida i activitat diària)
– Almenys 4 racions a la setmana de llegums
– Almenys 3 racions a la setmana de fruits secs, crus o torrats
– Almenys 3 racions a la setmana de peix
– 4 ous de mida mitjana a la setmana
– Un màxim de 3 racions al dia de llet i productes làctics (no ensucrats)
– Entre 0 i un màxim de 3 racions a la setmana de carn
– Oli d’oliva a tots els àpats
– Aigua com a beguda de primera elecció